-Uyuz hastalığı, şiddetli kaşıntı ve döküntülerle seyreden, sıklıkla insandan insana bulaşan paraziter bir cilt hastalığıdır.

-Aynı yatakta yatma , el ele tutuşma gibi yakın temas durumlarında bulaşması için 15-20 dk süre yeterlidir.

– Parazit kişiye bulaştıktan sonra ortalama 3-6 haftada belirti verir. Özellikle geceleri artan hatta uykudan uyandıracak derecede şiddetli bir kaşıntıya sebep olur. Sıcak banyo ile kaşıntı şiddetlenir. Hastanın öyküsünde en önemli ipucu, evde başka kaşınan kişi ya da kişilerin de olmasıdır.

-En sık görülen belirtisi el parmak araları, el bileğinin iç yüzü, kol altları, kulak arkaları, ayak bilekleri, ayaklar , kadınlarda özellikle meme ucu ve göbek çevresi; erkeklerde özellikle genital bölge kaşıntısıdır. Bebekler ve bağışıklık sistemi zayıf kişiler dışında yüz tutulumu yoktur.

Uyuz hastalığının ciltte ilerlemesi

Uyuz hastalığında, kaşıntı sıklıkla el bileklerinden ve el parmak aralarından başlar.

-Uyuz tedavi edilebilir bir hastalıktır. Hasta ile beraber ev halkı ile kişiyle doğrudan ve uzun süreli yakın teması olanların da tedavi edilmesi gerekir. Uyuzun belirtilerinin hemen başlamayacağı unutmamalıdır. Bu nedenle uyuz tedavisinin başarılı olabilmesi için uyuz hastası ile birlikte özellikle beraber yaşadığı ve uzun süreli yakın teması olan kişiler de hastalık belirtileri olup olmamasına bakılmaksızın tedavi edilmelidir. Hasta ve aynı yaşam ortamını paylaşan kişiler eş zamanlı olarak yani aynı anda tedavi olmalıdır. Tedavide kullanılan ilaçlar hekimin önerdiği şekilde, dozda ve sürede kullanılmalıdır.

-Uyuz hastalığının tedavisinde; ilk basamakta hastalarımıza hazır ya da karışım kremler veririz, 1-3 gün üst üste yani yıkanmadan , kremin değmediği yer kalmayacak şekilde ayrıntılı sürüp durulanmasını isteriz. Bunu yanısıra bol nemlendirme , alerji haplarının ve kremlerinin kullanımı ortalama 3 hafta devam etmelidir çünkü uyuz paraziti vücutta alerjiyi tetikler. Başarılı bir tedavi sonrasında dahi, hastalık bulguları, tetiklenen alerjik duruma bağlı olarak  2-6 hafta  devam edebilir.

– Dikkat: aynı ortamda yaşayan aile bireylerinin , şikayetleri olmasa da aynı anda tedaviyi uygulaması gerekir. Tedaviye ilaveten, kullanılan çarşaf ve çamaşırların, 60 derecede yıkanıp ütülenmesini isteriz. Yıkanmayacak eşyaların da ağzı bağlı şekilde 3 gün saklanması yeterli olacaktır.

-Belirtileri uyumlu bir kaşıntı atağı yaşıyorsanız, mutlaka bir dermatoloji uzmanına görünmeli ve hastalığı daha fazla bulaştırmadan tedaviye başlamalısınız.

Sorularınızı ve yorumlarınızı beklerim.